بخش ترسیم در 2sketcher
دهلران پی سی
سایت جامع علمی ,آموزشی,فرهنگی و تفریحی

tri- tangent circle:

از این دستور در مواقعی استفاده کنیم که لازم باشد یک دایره بین سه المان مماس باشد پس از فعال کردن این دستور به ترتیب روی المان هایی که دایره باید با آنها مماس شود کلیک می کنیم (آنها را انتخاب می کنیم .)

Line normal to curve :

به کمک این دستور می توان لز یک نقطه از پیش تعیین شده ( نقطه ای که از پیش ترسیم شده باشد و یا مراکز دایره و انتهای خطوط و غیره)

خطی را عمود بر یک خط و یا المان منحنی شکل از پیش رسم شده عمود کرد .

 

توجه مهم :

در نرم افزار Catia هر یک از دستورها ( چه ترسیمی و غیر ترسیمی ) فقط یکبار اعتبار دارد اگر بخواهیم از یک دستور بیش از یک بار پشت سر هم استفاده کنیم باید روی آیکن مربوط به آن مجدداً کلیک می کنیم و یا دوبار ESC را فشار می دهیم . دستوری که در خالت فعال قرار داشته باشد آیکم آن به حالت روشن(نارنجی رنگ ) و هنگامی که یک دستور از حالت فعال خارج می شود آییکن مربوط به آن خاموش می شود .

Bi-tungent  Line:

هنگامی که بخواهیم بدون مشخص کردن نقاط شروع و پایان یک خط را طوری رسم کنیم که بطور همزمان به دو المان (دایره) مماس باشند از این دستور استفاده می کنیم به این ترتیب که پس ز فعال کردن دستور ابتدا روی المان اول و سپس روی المان دوم کلیک می کنیم .

نکته : در مواردی که حالت هایی مختلفی از مماس کردن وجود داشته باشند (مثلاً وقتی که یک خط را به دو دایره می خواهیم مماس کنیم 4 حالت مختلف وجود دارد .

محل کلیک ما بر روی دایره ها و یا در حالت کلی المان ها اهمیت پیدا می کند و از بین حالت های موجود آن خطی رسم می شود که در راستای آن نزدیک ترین راستا به محل های کلیک ما را داشته باشند .

 

ادامه point

Projection  point:  

همانند دستور line  normal to curve عمل می کند با این تفاوت که از یک نقطه به یک المان دو بعدی مسیر عمود را در نظر گرفته و روی المان دو بعدی یک نقطه رسم می کنند .

Inter section point :  

این دستور در محل (محل های روی هم افتادگی المان ها نقطه رسم می کند برای استفاده از این دستور کافی است پس از فعال کردن آن به ترتیب روی المان های دو بعدی استفاده می شود . به این ترتیب که پس از فعال سازی دستور پنجره ای باز می شود که در آن پنجره مشخص می کنیم طول یک المان از پیش تعیین شده به چند قسمت تقسیم شود.

توجه: در صورتی که المان انتخاب شده یک المان باز باشد می توانیم تعیین کنیم که نقاط با همان فواصل در راستای خارجی المان ترسیم گردند.

 

 

 

 

عملیات Dress up :                                    

 

عملیاتی هستند که به کمک آنها به ویرایش نهایی ترسیمات می پردازیم همچنین به کمک این دستور از عملیات علاوه بر ویرایش می توان به تکمیل ترسیمات پرداخت .

Qick  Trime-1 :

به کمک این دستور المان موجود بین دو نقطۀ روی هم افتادگی را پاک می کند .

Fillet- 2 :   یا 

Fillet- 2 :   یا 

از این دستور برای ایجاد گوشه های دایروی در ترسیمات استفاده کنیم به این ترتیب که ابتدا دستور را فعال کرده سپس دو المانی را که قرار است بین آنها این گوشه ایجاد شود .انتخاب می کنیم و در نهایت شعاع را وارد می کنیم .

Chamfer-3 :

این دستور همانند دستور fillet عمل می کند با این تفاوت که بجای پخ منحنی شکل پخ مستقیم ایجاد می کند .

 

 

Translate-4:

برای انتقال المان ها تحت یک بردار مشخص بکار می رود .

نکته : به کمک این دستور می توان از یک المان کپی تهیه کرد برای این منظور باید در حین اجرای دستور گزینه Mode Duplicate را فعال کرده و تعدادی کپی های مورد نیاز را تعیین می کنیم به عنوان مثال از این دستور برای ایجاد سوراخ های هم فاصله در طول یک سطح استفاده می شود .

 

 

Mirror: 

ازدستور Mirror برای اجاد قرینه یک ترسیم نسبت به یک خط استفاده می کنیم .

Rotate :  

از این دستور برای دوران دادن یک المان و یا ایجاد چند کپی از المان در طو.ل مسیر دورانی استفاده می شود . بدیهی است که اگر منظور ما از اجرای این دستور ایجاد کپی باشد ، باید قبلاً گزینه Mode Duplicate  را فعال کرده و تعدا کپی ها را مشخص کرده باشیم .

همچنی برای ایجاد دوران صحیح سر پارامتر( مرکز دوران، شعاع دوران، زاویه دوران) مورد نیاز است.

 Offset :

 

 

Constraint:           

Constraint شرایط همیشه برقراری هستند که برای یک یا چند دسته از المان های ترسیم تعریف می کنیم پس از اعمال Constraint ها المان های مذکور به هیچ عنوان تحت تأثیر محیط ترسیم قرار نخواهند گرفت .

توجه : باید توجه داشت قبل از اعمال هر Constraint باید حتماً المان های مورد نظر برای آن را قبل از اجرای دستور فعال کرده باشیم همچنین در صورتی که نیاز باشد شرایط یکسانی را به چند المان مختلف اعمال کنیم لازم است که این عمل به صورت مجزا برای ره یک از المان های مذکور انجام شود .

 

 

 

 

Radius/ Lenght :

برای اعمال شرایط طولی برای المان های مستقیم و شعاعی برای المان های دایروی از دستور Constraint استفاده می کنیم . پس از انتخاب الکان مورد نظر و اجزای دستور طول و یا شعاع فعلی آن المان به صورت یک قید همیشه برقرار اعمال می گردد در صورت نیاز به تغییر مقدار اولیه روی مقدار نمایش داده شده Double  click کرده و در پنجره باز شده مقدار جدید را وارد می کنیم .

 

 

Constraints Defined In diolog Box

Distance :

از این گزینه برای تعریف فاصله بین دو المان (در صورت امکان) استفاده می شود.

 

Angle :

توسط این گزینه می توان بین دو المان خطی زاویه تعریف نمود در پنجره باز شده برای تعریف زاویه می توان این زاویه را در چهار section تعریف نمود .

 

 

 

 

 

Fix:

در این حالت می توان یک یا چند المان را بر روی صفحه ترسیم ثابت نمود در صورت Fix کردن یک المان دیگر نمی توان دستوراتی مثل Translate یا Rotate را برای آن بکار برد. و یا به هر نحو آن را حرکت داد پس از اجرای این دستور یک علامت به شکل لنگر در کنار المان های Fix شده نمتایش داده می شود . و در صورتی که بخواهیم المانی را از حالت Fix خارج کنیم باید بر روی علامت لنگر click کرده و به کمک دکمهdelete قید fix را پاک کنیم .

 

Coincidence :

دو المان انتخاب شده را می توان به کمک این دستور بر روی هم منطبق کرد .

 

 

Concentricity :

به کمک این دستور می توان المان های دایروی را هم مرکز کرد .

Tan gency :

به کمک این قید می توان 2 المان را بر همدیگر مماس کرد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط هادی احمدی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 512
بازدید دیروز : 9
بازدید هفته : 512
بازدید ماه : 1115
بازدید کل : 163058
تعداد مطالب : 736
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 <-PostTitle-> <-PostContent-> 1 <-PostLink->